A Retrospective Study on Behavior Management of Children Aged 3-6 Years at Pedodontics Clinic Faculty of Dentistry Chiang Mai University
This study was aimed to investigate children’s behavior, behavior management techniques and the change of children’ s behavior following behavior management in children aged 3-6 years at Pedodontics Clinic, Faculty of Dentistry, Chiang Mai University. The detail of completed 3 dental visits treatment records (year 2000 – 03) of 101 healthy children aged 3-6 years were recorded into general information and behavior management tables. The children behavioral level in the first dental visit prior to dental treatment was used as a control. No statistical difference in the number of children of each behavioral levels were found between children dental experiences (p=0.308), and among children age group (p=0.890). The number of children behavior level was comparable among 4 groups. Basic behavior management (type 1) was the most frequent management used in every dental visit. There was a tendency of improved children behavior level with the number of dental visits. Numbers of children with definitely negative (- -) and negative (-) behavioral levels were decreased whereas, those with positive (+) and definitely positive (++) behavioral levels were increased. This study indicated that basic behavior management is the most appropriate behavior management for pedodontic treatment of healthy children. It is effective for all of pedodontic dental treatment in either simple or complicated cases.
1. กองทันตสาธารณสุข, กรมอนามัย, กระทรวง สาธารณสุข, รายงานผลการสำรวจสภาวะทันตสุขภาพ แห่งชาติ ครั้งที่ 5 พ.ศ. 2543-2544. กรุงเทพมหานคร: กองทันตสาธารณสุข, 2545.
2. กองทันตสาธารณสุข, กรมอนามัย, กระทรวง สาธารณสุข, รายงานผลการสำรวจสภาวะทันตสุขภาพ แห่งชาติ ครั้งที่ 4 พ.ศ. 2537. กรุงเทพมหานคร: กรม, 2538.
3. สมนึก ชาญด้วยกิจ, สุณี วงศ์คงคาเทพ, ขนิษฐ์ รัตนรังสิมา, อังศณา ฤทธิ์อยู่ ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อ การเกิดฟันผุของเด็กไทยอายุ 6-30 เดือน. ว.ทันต 2547; 54(2): 123-137.
4. ปิยะดา ประเสริฐสม. สถานการณ์โรคฟันผุในเด็ก ปฐมวัยกับการบริโภคน้ำตาล. ว.ทันตสาธารณสุข 2545; 7(1): 70-81.
5. พรพรรณ อัศวาณิชย์, การจัดการเด็กสำหรับการ รักษาทางทันตกรรมในสังคมที่เปลี่ยนแปลง. ว.ทันต. 2547; 54(6): 383-395.
6. American Academy of Pediatric Dentistry. Guideline on behavior management. Pediatr Dent 2004; 89-94.
7. Newton JT, Shah S, Patel H, Sturmey P. Nonpharmacological approaches to behavior management in children. Dent Update 2003; 30: 194-199.
8. Dock M, Creedon RL. Pharmacologic Management of Patient Behavior. In: McDonald RE, Avery DR, Dean JA. Dentistry for the Child and Adolescent. 8th ed., St. Louis, Missouri, Mosby; 2004: 285-311.
9. Adair SM, Waller JL, Schafer TE, Rockman RA. A survey of members of the American Academy of Pediatric Dentistry on their use of behavior management technique. Pediatr Dent 2004; 26:159-166.
10. Adair SM, Schafer TE, Rockman RA, Waller JL. Survey of behavior management teaching in predoctoral pediatric dentistry programs. Pediatr Dent 2004; 26:143-150.
11. Adair SM, Rockman RA, Schafer TE, Waller JL. Survery of behavior management teaching in pediatric dentistry advanced education programs. Pediatr Dent 2004; 26: 151-158.
12. Eaton JJ, McTigue DJ, Fields HW, Beck FM. Attitudes of contemporary parents toward behavior management techniques used in pediatric dentistry. Pediatr Dent 2005; 27: 107-113.
13. Gerald Z. Wright. Behavior management in dentistry for children. Philadephia, WB Saunder;1975: 55-72.
14. มาลี อรุณากูร. การจัดการพฤติกรรมของเด็กเพื่อการ รักษาทางทันตกรรม. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ พี.เอ.ลีฟวิ่ง; 2543.
15. Pinkham JR et al. Pediatric dentistry Infancy Through Adolescence. 3rd edition: Philadaphia: WB Saunders; 2003: p357-375.
16. Connick C, Palat M, Pugliese S. The appro- priate use of physical restraint: Consi- derations. ASDC J Dent Child 2000; 67: 256- 262.
17. Acs G, Hersch G, Testen RD, Mg MW. A 20- year perspective on the changing use of hand over mouth (HOM) and restraint in post- doctoral pediatric education. Pediatr Dent 2001; 23: 301-306.
18. Murphy MG, Field HW, Machen JB. Parental acceptance of pediatric dentistry behavior management techniques. Pediatr Dent 1984; 6: 193-198.
19. Field HW, Machen JB, Murphy MG. Acceptability of various behavior mangement techniques relative to types of dental treatment. Pediatr Dent 1984;6: 199-203.
20. ชมพูนุท คุณเลิศกิจ. พัฒนาการและพฤติกรรมเด็ก สำหรับทันตแพทย์ คณะทันตแพทยศาสตร์ มหา วิทยาลัยเชียงใหม่ 2530.
21. Nathan JE. Managing behavior of precoo- perative children. Dent Clin North Am 1995; 39: 789-816.
22. Wright FA, McMurray NE, Giebartowski J. Strategies used by dentists in Victoria, Australia, to manage children with anxiety or behavior problems. ASDC J Dent Child 1991; 58: 223-228.
23. Wright FA, Giebartowski J, McMurray NE. A national survey of dentists’ management of children with anxiety of behavior problems. Aust Dent J 1991; 36: 378-383.
24. McKnight-Hanes C, Myers DR, Dushku JC, Davis HC. The use of behavior management techniques by dentists across practitioner type, age, and geographic regions. Pediatr Dent 1993; 15: 267-271.
25. Lawrence SM, McTigue DJ, Wilson SW, Odom JG, Waggoner WF, Fields HW. Parental attitudes toward behavior management techniques used in pediatric dentistry. Pediatr Dent 1991; 13: 151-155.
26. elBadrawy HE, Riekman GA. A survey of parental attitudes toward sedation of their child. Pediatr Dent 1986; 8: 206-208.
27. Frankel RI. The papoose board and mothers’ attitudes following its use. Pediatr Dent 1991; 13: 284-288.