Biomedical Science Discourse Influences Dental Student’s Learning Process Through the Dental Education System: Case in Faculty of Dentistry, Chiang Mai University
The purpose was to study biomedical science discourse in dental education system influence dental students' learning process and dental health concept, leading them to emphasize on disease rather than health. This study was based on the qualitative method and performed in the Faculty of Dentistry. Chiang Mai University, 10 dental students from each education year were the key informants to understand how the cultivating process of biomedical science discourse happened and instilled. Also how dental health was separated from the other parts of body. In- depth interview and participatory observation were the instruments for data collection. It was found that the learning process in the den- tal education system shaped the dental students to learn the way of thinking, seeing and speaking in the dental professional pattern. It was cultivated and reproducible continuous process through the lecture and laboratorial classes, including the clinical setting 100. The teeth and dental health were constructed as if they were objects for dental students learning with- out humanization. The learning process of dental edu- cation system was too technique-oriented and leading dental students focused on manual skill rather than human skills and communicative skill. This was the basic concept of biomedical science discourse that was mechanism, reductionism and individualism. These findings suggest that the learning process of dental students in the dental education system needed to be reformed by emphasize on health- oriented rather than disease-oriented, caring patient as a whole rather than competence focused only teeth and oral health. Also holistic approached rather than segmental in the dental education system. Especially, the paradigm of dental health needed to be shift from Newtonian physics to Quantum physics at the begin ning of the reforming period.
1. Ritzer G. Modern sociology theory, 5th ed. Mc Graw Hill Company; 2000: 388-409.
2. ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร, วาทกรรมการพัฒนา: อำนาจ ความรู้ ความจริง เอกลักษณ์ และความเป็นอื่น. ศูนย์วิจัยและผลิตตำรามหาวิทยาลัยเกริก: 2542: 1- 41.
3. Foucault M. The politics of health in the eighteen century. In: Gordon Ced: Power/knowledge. Se- lected interviews and other writings 1972-1977; Brighton: The Harvester Press; 1980.
4. ทวีศักดิ์ เผือกสม. วาทกรรมการแพทย์สมัยใหม่ของตะวันตกกับการปกครองของไทย ข้อสังเกตเบื้องต้น วารสารธรรมศาสตร์ 2543; 6 (2): 73-93.
5. ชัยยนต์ ประดิษฐ์ศิลป์ เศรษฐศาสตร์การเมืองของ การปฏิวัติขนาดครอบครัวในประเทศไทย, ศูนย์วิจัย และผลิตตำรา มหาวิทยาลัยเกริก กรุงเทพมหานคร 2542.
6. Good JB. How Medicine constructs its objects. In: Good JB, ed: Medicine, rationality and experi- ence; an anthropological perspective. Cambridge: University Press; 1994.
7. Good JB and Good JMD. Learning Medicine: the construction of medical knowledge at Harward Medical school. In: Lindenbaum S and Lock M. Knowledge, Power & Practice: The anthropology of medicine and everyday life. University of Cali- fornia Press, 1993.
8. Conrad P. Learning to Doctor: Reflection on recent accounts of medical school. J of Health and Social Behavioг. 1988: 29: 323-332.
9. Nettleton S. Protecting a vulnerable margin: to- wards an analysis of how the mouth come to sepa- rate from the body. Sociology of Health & Illness 1988:
10. พวงแก้ว ปุณยกนก, การเรียนการสอนทันตแพทย ศาสตร์, รายงานการสัมมนาหลักสูตรทันตแพทย ศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ วันที่ 20-22 มีนาคม 2538. คณะทันตแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 2538.
11. Baum JB. Can biomedical science be made rel evant in dental education? A North American per spective. Eur J Dent Educ 2003; 7(49): 49-55.
12. Goldberg L. Science and dental education. J Dent Educ 1995; 59(3):428-432.
13. Glanz, K., Lewis, F, et al. Health behavior and health education, Jossey-Bass Publishers, 1997.
14. Lipton, B. The Biology of Belief; http//www. brucelipton.com. 2000
15. พระไพศาล วิสาโล สุขภาพ วัฒนธรรมและสิ่ง แวดล้อม ใน ทวีทอง หงษ์วิวัฒน์, เพ็ญจันทร์ ประดับ มุข (บรรณาธิการ), สิ่งแวดล้อมและสุขภาพ รวม บทความจากการประชุมวิชาการพฤติกรรมสุขภาพครั้ง ที่ 2 กรุงเทพมหานครฯ กระทรวงสาธารณสุข. 2535
16. Helman C. Culture, health and illness, 3 edition: The University of Chicago Press. 1983.